Film: The Firm (1993)
Regiseur: Sydney Pollack

----------

Beschrijving
Tom Cruise is imponerend in zijn rol van de net afgestudeerde briljante en ambitieuze advocaat Mitch McDeere. Gedreven door hevige verlangen om zijn armoedige achtergrond achter zich te laten gaat Mitch werken voor een klein maar welvarend kantoor. Voor zijn diensten wordt Mitch meer dan rijkelijk beloond. Maar als de FBI hem confronteert met bewijzen van corruptie en moord binnen het kantoor wordt Mitch door zijn onderzoek naar de waarheid heen en weer geslingerd tussen FBI, de maffia en een kracht die er alles doet om zijn belangen te beschermen,

----------

Recensie rechtsethiek.nl
The Firm is – zoals waarschijnlijk bekend – een verfilming van een boek van John Grisham (De advocaat van de duivel). Voor de rechtsethiek een klassieker. In de film zien we startend jurist Mitchell McDeere (cum laude van Havard) zonder zijn weten lid worden van het advocatenkantoor van de mafia. Hij wordt hier letterlijk in “opgenomen” met de vervelendste gevolgen denkbaar. Voor de juridische beroepstehiek is de film met name interessant omdat het een beeld geeft van hoe in de VS rechtsethiek is vormgegeven. Typerend hiervoor is hoe McDeere voor zijn rechtbankexamen het boek met ethische vragen toegeworpen krijgt (na een kwartier). Veel is geformaliseerd dus. In het uiteindelijke plot speelt dit nog een grote rol hetgeen de film interessant maakt. Voor Nederlands/Belgische doeleinden is het echter minder geschikt. Helemaal omdat de inhoud van de film niet echt realistisch is: hoeveel advocatenkantoren die de maffia bijstaan kennen wij? Het laatste zou onderwerp van bespreking gemaakt kunnen worden met als achterliggend thema: hoever gaat de cliĆ«nt/advocaat-relatie t.a.v. vertrouwelijkheid in Nederland. Is deze anders vormgegeven?

Bruikbaarheid voor ethiekcolleges: 7 van de 10.